GT3
Zasady testu – każdym z samochodów przejechałem po 3 okrążenia toru Monza GP na suchej nawierzchni (jedno wyjazdowe i dwa pomiarowe – decydował najlepszy czas jednego okrążenia z pomiarowych) w grze Project Cars przy uzyciu kierownicy Logitech G27. Wszelkie wspomagacze jazdy typu ABS, kontrola trakcji czy wirtualna linia przejazdu były powyłączane. W ustawieniach samochodów nic nie zmieniałem.
Wszystkie zdjęcia to screeny z gry Project Cars.
Tu rywalizacja była ciekawa, pierwszych 6 samochodów zmieściło się w 0,6s! Choć nie do końca fair, bo GT3 to moja ulubiona seria wyścigowa i niektórymi samochodami już jeździłem wcześniej kilka razy, a trzema pierwszymi przejeździłem po jednym sezonie w grze. Wszystkie mają skrzynie sterowane łopatkami, 6-biegowe.
1) McLaren 12c GT3
moc/waga: 496KM/1295kg
czas: 1:48,366
prędkość osiągnięta na prostej startowej: 270km/h
Zawsze stabilny i neutralny, nie ucieka ani przód ani tył, hamulce niezłe, choć nie idealne i blokują się pod koniec hamowań, gdy aerodynamika już nie działa tak sprawnie. Najlepszy czas prawdopodobnie dlatego, że jeden sezon w grze już nim przejeździłem wcześniej, więc byłem trochę w niego wjeżdżony, bo ani nie jest najmocniejszy, ani najlżejszy w tym zestawieniu.
2) Audi R8 LMS Ultra
moc/waga: 520KM/1270kg
czas: 1:48,488
prędkość osiągnięta na prostej startowej: 275km/h
Kolejny samochód, w którym przejeździłem jeden sezon w grze, także jest neutralny w każdej sytuacji jak McLaren, ale trochę lepiej hamuje i osiąga większe prędkości na prostych. Mimo to gdzieś musiałem popełnić błąd na okrążeniach pomiarowych, bo jednak czas jest minimalnie gorszy.
3) Aston Martin V12 Vantage
moc/waga: 520KM/1280kg
czas: 1:48,567
prędkość osiągnięta na prostej startowej: 275km/h
Hamuje podobnie jak McLaren, nie blokuje kół, ale trzeba hamować wcześniej niż samochód z miejsca drugiego. Jest także nieco nadsterowny na tarkach i nierównościach przy przyspieszaniu. Także jeden sezon w grze za jego kierownicą jest za mną.
4) RUF RGT-8 GT3
moc/waga: 505KM/1235kg
czas: 1:48,643
prędkość osiągnięta na prostej startowej: 270km/h
Miałem wrażenie, że przekazuje najwięcej informacji na kierownicę, czuć każdy wybój i nierówność, z czym się nie spotkałem w pozostałych samochodach. Bardzo dobrze hamuje, chętnie zarzuca tyłem przy odpuszczeniu gazu w zakręcie, ale robi to przewidywalnie i można to wykorzystywać w przypadku zbyt szybkiego wejścia w zakręt do korygowania toru jazdy.
5) Mercedes Benz SLS AMG GT3
moc/waga: 550KM/1350kg
czas: 1:48,723
prędkość osiągnięta na prostej startowej: 274km/h
Najmocniejszy i zarazem najcięższy samochód w zestawieniu. Do tego stosunkowo miękkie zawieszenie sprawia, że reaguje z małym opóźnieniem, za to ładnie wybiera nierówności i można głęboko ciąć na tarkach. Skrzynia zestrojona tak, że na Monzę wystarcza 5 biegów. Miałem problemy z hamowaniem – bardzo szybko blokuje koła i trzeba ostrożnie dawkować siłę hamowania, to w połączeniu z jego masą sprawia, że trzeba hamować wcześnie.
6) BMW M3 GT
moc/waga: 481KM/1245kg
czas: 1:48,951
prędkość osiągnięta na prostej startowej: 264km/h
Za krótka skrzynia biegów i na prostej startowej dochodziłem do odcinki. Poza tym za bardzo nie ma o czym pisać, neutralny, stabilny, dobrze hamuje, gdybym nim więcej pojeździł, zapewne powalczyłby z czołówką. Tu widać ile daje wjeżdżenie się w samochód, bo tym jeździłem po raz pierwszy.
7) BMW Z4 GT3
moc/waga: 484KM/1245kg
czas: 1:49,533
prędkość osiągnięta na prostej startowej: 268km/h
Tu także brakuje długości 6 biegu i na prostej startowej na odcince przejeżdżałem jakiś niewielki odcinek. Podobnie jak poprzednik zawsze neutralny i ma świetne hamulce.
8) Chevrolet Corvette C7.R
moc/waga: 500KM/1245kg
czas: 1:50,107
prędkość osiągnięta na prostej startowej: 265km/h
Przyjemny w prowadzeniu i stabilny, już od pierwszego okrążenia czułem się dość pewnie, tył uciekał jedynie na głęboki cięciach po wysokich tarkach. Skrzynia 6-biegowa sterowana łopatkami.
9) Aston Martin V8 Vantage GTE
moc/waga: 450KM/1225kg
czas: 1:50,276
prędkość osiągnięta na prostej startowej: 266km/h
Najsłabszy samochód w zestawieniu, świetnie hamuje i nie blokuje przy tym kół, ma skłonność do nadsterowności przy wciśnięciu gazu i nie potrzebuje do tego nierówności toru.
10) Bentley Continental GT3
moc/waga: 515KM/1300kg
czas: 1:50,576
prędkość osiągnięta na prostej startowej: 272km/h
Wizualnie sprawia wrażenie ciężkiego i ospałego, ale reaguje i hamuje zaskakująco dobrze, choć prymusem nie jest. Podobnie jak Aston Martin z miejsca wyżej – także jest nadsterowny po wciśnięciu gazu do oporu, nawet na równej nawierzchni.
11) Ginetta G55 GT3
moc/waga: 525KM/1200kg
czas: 1:51,453
prędkość osiągnięta na prostej startowej: 258km/h
Pomimo najniższej wagi i nie małej mocy – słabe miejsce w zestawieniu. Prowadziło mi się ją najgorzej ze wszystkich samochodów w tej klasie. Co prawda można było nią hamować najpóźniej, ale bardzo nerwowy tył na wyjściach z zakrętów i przy najechaniu na tarki sprawiał, że gaz trzeba było dodawać z małym opóźnieniem i jechać trochę „na okrągło” w porównaniu do reszty. Zapewne na torze o krótszych prostych miejsce mogło by być lepsze.
12) Cadillac ATS-V.R GT3
moc/waga: 500KM/1315kg
czas: 1:52,418
prędkość osiągnięta na prostej startowej: 264km/h
Jakoś marka Cadillac zupełnie nie kojarzy mi się ze sportem i może przez to uzyskałem w nim taki słaby czas. Hamulce w porównaniu z konkurencją w tej klasie ma słabe, na wyjściach po wciśnięciu gazu w podłogę jest nadsterowny, co powodowało, że jechałem nim na „pół gwizdka” w miejscach gdzie w innych samochodach gaz był dawno w podłodze, a ja już myślałem o wejściu w kolejny zakręt.