Pozostałe historyczne

Zasady testu – każdym z samochodów przejechałem po 3 okrążenia toru Monza GP na suchej nawierzchni (jedno wyjazdowe i dwa pomiarowe – decydował najlepszy czas jednego okrążenia z pomiarowych) w grze Project Cars przy uzyciu kierownicy Logitech G27. Wszelkie wspomagacze jazdy typu ABS, kontrola trakcji czy wirtualna linia przejazdu były powyłączane. W ustawieniach samochodów nic nie zmieniałem.

Wrzuciłem tu samochody historyczne, które występują tylko w jednym czy dwóch egzemplarzach w danej klasie, może w przyszłości twórcy gry dorzucą im konkurencję tak jak to stało się z historyczną klasą B, wówczas stworzę z nich osobny ranking.

 

1) Sauber c9 Mercedes-Benz

klasa: Grupa C – Prototyp

moc/waga: 737KM/980kg

czas: 1:36,676

prędkość osiągnięta na prostej startowej: 326km/h

sauberc9

Manualna skrzynia 5-biegowa, idealnie zestrojona na Monzę, ostatni bieg na prostej startowej wykorzystuje praktycznie do końca skali obrotów. Stabilny w każdej sytuacji, trzeba jedynie uważać na zimnych oponach, ale to normalne w każdym samochodzie. Świetne hamulce.

2) McLaren F1 GTR Longtail

klasa: GT1

moc/waga: 600KM/915kg

czas: 1:40,440

prędkość na prostej startowej: 293km/h

f1longtail

Samochód z jednego z dodatków. Prowadzi się bardziej jak bolid niż jak samochód „turystyczny” i wymaga szybkich reakcji na pojawiającą się czasami nadsterowność, zwłaszcza na nierównościach. Świetnie hamuje, choć blokuje koła pod koniec mocnych dohamowań, ale jest przy tym stabilny. Skrzynia 6-biegowa, sekwencyjna.

3) Mercedes Benz CLK-LM

klasa: GT1

moc/waga: 600KM/1000kg

czas: 1:42,400

prędkość na prostej startowej: 286km/h

mercclklm

Kolejny samochód z dodatku do gry, w rzeczywistości był konkurentem dla McLaren’a F1 Longtail. Ma taką sama 6-biegową skrzynę sekwencyjną, lepiej hamuje niż jego bezpośredni rywal, nie blokuje kół, ale jest bardziej nerwowy przy przyspieszaniu i wymaga ostrożniejszego dawkowania gazu na wyjściach z zakrętów.

4) Audi 90 Quattro IMSA GTO

klasa: Transam

moc/waga: 720KM/1206kg

czas: 1:46,295

prędkość na prostej startowej: 285km/h

audi90

Samochód z dodatku do gry. Jedyny w tym zestawieniu z napędem na 4 koła, zawsze stabilny i neutralny, koła czasami blokują się  podczas hamowania, ale nie sprawia przy tym większych problemów. Odniosłem wrażenie, że lepiej się prowadzi gdy traktuje się go brutalnie niż podczas płynnej jazdy.

5) Renault Alpine A442B

klasa: Grupa 6

moc/waga: 520KM/715kg

czas: 1:46,722

prędkość na prostej startowej: 320km/h

alpine

Silnik kręci się do 11.000 obrotów! Skrzynia manualna, 5-biegowa, z czego na tym torze potrzebne mi były tylko 4, prędkością na prostej niewiele ustępuje pierwszemu z tym zestawieniu Sauberowi, niestety nie zachowuje się tak stabilnie jak on, jest podsterowny przy dodaniu gazu w zakręcie i bywa nadsterowny na hamowaniach, stąd czas gorszy o 10s. Zauważyłem natomiast, że da się nim wyjść z nadsterownego poślizgu, nawet gdy sytuacja wydaje się beznadziejna i lecimy całkowicie bokiem. W innych samochodach przy takim poślizgu wyjście z niego zazwyczaj jest już nie możliwe i kończymy w bandzie.

6) Ford Mustang Cobra Transam

klasa: Transam

moc/waga: 633KM/1270kg

czas: 1:46,835

prędkość na prostej startowej: 287km/h

mostangcobra

Przyznam szczerze, że jestem bardzo zaskoczony miejscem tego samochodu w zestawieniu, nie znam się na amerykańskich klasach wyścigowych, wygląda mi to na samochód z NASCAR i spodziewałem się, że nie będzie zbyt chętnie hamować i skręcać, a udało się bez problemu uzyskać prawie taki sam wynik jak dużo lżejszej i szybszej na prostych Renault Alpine. Skrzynia 5-biegowa, manualna, niezłe hamulce, stabilny w każdej sytuacji.

7) BMW 320 Turbo

klasa: Grupa 5

moc/waga: 400KM/860kg

czas: 1:50,716

prędkość na prostej startowej: 264km/h

bmw320t

Świetny dźwięk silnika kręcącego się do 10.000 obrotów plus świsty i sapnięcia turbiny! Sztywny samochód, lubi zarzucić tyłem na tarkach i innych nierównościach i zaskoczyć tym samym przy dodawaniu gazu w zakręcie. Krótkie przełożenia manualnej skrzyni 5-biegowej sprawiają, że na hamowaniach trzeba błyskawicznie wachlować dźwignią zmiany biegów, co trochę dekoncentruje, jednocześnie świetnie hamuje.

8) BMW M1 Procar

klasa: Grupa 4

moc/waga: 487KM/1100kg

czas: 1:50,843

prędkość na prostej startowej: 270km/h

bmwm1

Jedyny przedstawiciel swojej klasy, przedzielił dwa samochody grupy 5. Cięższy ale i mocniejszy od nich, zawsze stabilny, świetne hamulce, manualna skrzynia o pięciu przełożeniach. Nie mam żadnych uwag, myślę, że gdybym zrobił nim więcej okrążeń to ostatecznie okazałby się szybszy od BMW 320 Turbo, który jest bardziej nerwowy.

9) Ford Zakspeed Capri

klasa: Grupa 5

moc/waga: 409KM/870kg

czas: 1:52,334

prędkość na prostej startowej: 264km/h

capri

Główny mankament to jego 5-biegowa, manualna skrzynia, która niestety jest źle zestopniowana, w połowie prostej startowej dochodziłem do odcięcia na ostatnim biegu i tak trzeba było jechać aż do hamowania, gdyby nie to, zapewne czas byłby bliższy obu modelom BMW, które są wyżej. Lubi zarzucić tyłem przy wciśnięciu gazu w zakręcie, za to dobrze i stabilnie hamuje, nie blokując kół.

10) Caper Monterey StockCar

klasa: Vintage Stock Car

moc/waga: 650KM/1680kg

czas: 1:54,218

prędkość na prostej startowej: 265km/h

caper 2016-01-01_00001

Tu także skończyły mi się biegi i część prostej startowej jechałem na odcięciu, skrzynia manualna, 4-biegowa. Pomimo największej w tym zestawieniu masy – nieźle i stabilnie hamuje, niestety dość nieprzewidywalnie zrywa przyczepność tylnych kół podczas dodawania gazu w zakręcie, na dodatek jeśli minimalnie się spóźnimy z kontrą to kończymy tyłem do kierunku jazdy. Problem mogą mieć osoby, które lubią widok zza kierownicy, bo w zasadzie samego toru widać w tym samochodzie bardzo niewiele.

11) Lotus Type 40 Ford

klasa: Historic GT1

moc/waga: 385KM/765kg

czas: 1:54,816

prędkość na prostej startowej: 276km/h

lotus40ford lotusfordon

Samochód z dodatku do gry. Bardzo długie biegi w manualnej skrzyni 4-biegowej pozwalają całkiem sprawie się rozpędzać, świetne hamulce jak na epokę z której pochodzi ten samochód. Przy dodawaniu gazu lekko podsterowny, tył nie ucieka prawie nigdy, ogólnie samochód bardzo wiele wybacza, błędy nie kosztują wiele czasu i nie kończą się w trawie. No i tylko spójrzcie na to lusterko :)

 

12) Ford MKIV

klasa: Historic GT 1

moc/waga: 494KM/1080kg

czas: 1:55,549

prędkość na prostej startowej: 270km/h

fordiv

Skrzynia manualna 4-biegowa o bardzo długich przełożeniach, na pierwszym biegu rozpędza się do 140km/h! Niestety niespodziewanie wpada w nadsterowność przy wciśnięciu gazu i przy minimalnie spóźnionej kontrze występuje efekt wahadła niespotykany na taką skalę w innych samochodach więc kończymy w trawie. Do tego ma dość kiepskie hamulce i trzeba hamować wcześniej niż wskazywała by na to jego waga.

13) BMW M3 E30

klasa: Grupa A

moc/waga: 316KM/1040kg

czas: 1:58,782

prędkość na prostej startowej: 257km/h

bmwe30

W tej grupie samochodów jest coś niedopracowanego ze skrzyniami biegów. Otóż można zmieniać biegi bez sprzęgła, łopatkami za kierownicą, ale wtedy takie skrzynie nie występowały, więc wskazywało by na sekwencję. Jednocześnie przy widoku z wnętrza auta wygląda to na skrzynię w układzie H. Nie było by to większym problemem, gdyby nie fakt iż czasami po wciśnięciu łopatki bieg nie zostaje zmieniony na wyższy, dzieje się to głównie blisko maksymalnych obrotów 2 i 3 biegu i podczas redukcji. Trudno powiedzieć czy to celowe działanie twórców gry, czy jakiś błąd. Akurat w BMW zdarzało mi się to najrzadziej, ale się zdarzało.

Co do samego samochodu – nad konkurencją w swojej klasie przewagę robi dobrymi hamulcami, które się nie blokują i auto jest stabilne. Skrzynia 5-biegowa, idealnie zestopniowana na Monzę, na końcu prostej startowej, na ostatnim biegu, silnik był blisko maksymalnych obrotów, ale ich jeszcze nie osiągał. Czasami tył ucieka po wjechaniu na tarki ale jest łatwy do wyprowadzenia z poślizgu.

14) Ford Sierra RS500 Cosworth

klasa: Grupa A

moc/waga: 387KM/1120kg

czas: 1:59,378

prędkość na prostej startowej: 267km/h

sierracosworth

Samochód stabilny w każdej sytuacji, niestety problem ze skrzynią biegów występuje częściej niż u konkurentów, zwłaszcza pod koniec 2 biegu. Wtedy trzeba przyhamować, żeby obroty spadły, aby wrzucić trójkę. Nie udało mi się przez to przejechać ani jednego czystego okrążenia, myślę że czas mógłby być dużo lepszy.

15) Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution2 DTM

klasa: Grupa A

moc/waga: 320KM/1060kg

czas: 2:00,565

prędkość na prostej startowej: 250km/h

merc190dtm

Dobrze wyważony i stabilny zarówno przy hamowaniu jak i przyspieszaniu. Niestety hamulce się szybko blokują, przez co ciężko jest je wyczuć i hamowałem albo za wcześnie, albo za późno i właśnie na tym elemencie straciłem najwięcej czasu do konkurentów w klasie. Do tego dochodzi skrzynia z taką sama przypadłością – nie zawsze chce zmienić bieg, ale tu jest ona 6-biegowa, jednocześnie jest źle zestopniowana na Monzę i na ostatnim biegu na prostej startowej dochodziłem do odcinki.

 

16) Aston Martin DBR1/300

klasa: Historic GT2

moc/waga: 254KM/856kg

czas: 2:15,305

prędkość na prostej startowej: 235km/h

astondbr1

Manualna skrzynia 5-biegowa o długich przełożeniach, na Monzy ostatniego biegu nie używałem, miękkie zawieszenie, przy zbyt szybkim wejściu w zakręt nie chce skręcić, natomiast przy dodaniu gazu w zakręcie staje się nadsterowny. Jak na ten rocznik ma całkiem niezłe hamulce.

17) Mercedes-Benz 300SL (W194)

klasa: Historic GT3

moc/waga: 175KM/1060kg

czas: 2:22,410

prędkość na prostej startowej: 217km/h

merc300sl

Samochód bardzo neutralny, nie ucieka ani przód, ani tył, ale hamowanie opiera się głównie na sile woli i cierpliwości w oczekiwaniu na zwolnienie do prawidłowej prędkości. Miałem wrażenie, że po pierwszym, wyjazdowym okrążeniu, kiedy to jeszcze jakoś zwalniał, po hamowaniu po prostej startowej hamulce się ugotowały i potem z każdym zakrętem było już tylko gorzej. Skrzynia manualna, 4-biegowa, bardzo duża różnica pomiędzy 3 i 4 biegiem na pewno nie pomogła w osiąganiu dobrych czasów na takim torze.