Pozostałe historyczne
Zasady testu – każdym z samochodów przejechałem po 3 okrążenia toru Monza GP na suchej nawierzchni (jedno wyjazdowe i dwa pomiarowe – decydował najlepszy czas jednego okrążenia z pomiarowych) w grze Project Cars przy uzyciu kierownicy Logitech G27. Wszelkie wspomagacze jazdy typu ABS, kontrola trakcji czy wirtualna linia przejazdu były powyłączane. W ustawieniach samochodów nic nie zmieniałem.
Wrzuciłem tu samochody historyczne, które występują tylko w jednym czy dwóch egzemplarzach w danej klasie, może w przyszłości twórcy gry dorzucą im konkurencję tak jak to stało się z historyczną klasą B, wówczas stworzę z nich osobny ranking.
1) Sauber c9 Mercedes-Benz
klasa: Grupa C – Prototyp
moc/waga: 737KM/980kg
czas: 1:36,676
prędkość osiągnięta na prostej startowej: 326km/h
Manualna skrzynia 5-biegowa, idealnie zestrojona na Monzę, ostatni bieg na prostej startowej wykorzystuje praktycznie do końca skali obrotów. Stabilny w każdej sytuacji, trzeba jedynie uważać na zimnych oponach, ale to normalne w każdym samochodzie. Świetne hamulce.
2) McLaren F1 GTR Longtail
klasa: GT1
moc/waga: 600KM/915kg
czas: 1:40,440
prędkość na prostej startowej: 293km/h
Samochód z jednego z dodatków. Prowadzi się bardziej jak bolid niż jak samochód „turystyczny” i wymaga szybkich reakcji na pojawiającą się czasami nadsterowność, zwłaszcza na nierównościach. Świetnie hamuje, choć blokuje koła pod koniec mocnych dohamowań, ale jest przy tym stabilny. Skrzynia 6-biegowa, sekwencyjna.
3) Mercedes Benz CLK-LM
klasa: GT1
moc/waga: 600KM/1000kg
czas: 1:42,400
prędkość na prostej startowej: 286km/h
Kolejny samochód z dodatku do gry, w rzeczywistości był konkurentem dla McLaren’a F1 Longtail. Ma taką sama 6-biegową skrzynę sekwencyjną, lepiej hamuje niż jego bezpośredni rywal, nie blokuje kół, ale jest bardziej nerwowy przy przyspieszaniu i wymaga ostrożniejszego dawkowania gazu na wyjściach z zakrętów.
4) Audi 90 Quattro IMSA GTO
klasa: Transam
moc/waga: 720KM/1206kg
czas: 1:46,295
prędkość na prostej startowej: 285km/h
Samochód z dodatku do gry. Jedyny w tym zestawieniu z napędem na 4 koła, zawsze stabilny i neutralny, koła czasami blokują się podczas hamowania, ale nie sprawia przy tym większych problemów. Odniosłem wrażenie, że lepiej się prowadzi gdy traktuje się go brutalnie niż podczas płynnej jazdy.
5) Renault Alpine A442B
klasa: Grupa 6
moc/waga: 520KM/715kg
czas: 1:46,722
prędkość na prostej startowej: 320km/h
Silnik kręci się do 11.000 obrotów! Skrzynia manualna, 5-biegowa, z czego na tym torze potrzebne mi były tylko 4, prędkością na prostej niewiele ustępuje pierwszemu z tym zestawieniu Sauberowi, niestety nie zachowuje się tak stabilnie jak on, jest podsterowny przy dodaniu gazu w zakręcie i bywa nadsterowny na hamowaniach, stąd czas gorszy o 10s. Zauważyłem natomiast, że da się nim wyjść z nadsterownego poślizgu, nawet gdy sytuacja wydaje się beznadziejna i lecimy całkowicie bokiem. W innych samochodach przy takim poślizgu wyjście z niego zazwyczaj jest już nie możliwe i kończymy w bandzie.
6) Ford Mustang Cobra Transam
klasa: Transam
moc/waga: 633KM/1270kg
czas: 1:46,835
prędkość na prostej startowej: 287km/h
Przyznam szczerze, że jestem bardzo zaskoczony miejscem tego samochodu w zestawieniu, nie znam się na amerykańskich klasach wyścigowych, wygląda mi to na samochód z NASCAR i spodziewałem się, że nie będzie zbyt chętnie hamować i skręcać, a udało się bez problemu uzyskać prawie taki sam wynik jak dużo lżejszej i szybszej na prostych Renault Alpine. Skrzynia 5-biegowa, manualna, niezłe hamulce, stabilny w każdej sytuacji.
7) BMW 320 Turbo
klasa: Grupa 5
moc/waga: 400KM/860kg
czas: 1:50,716
prędkość na prostej startowej: 264km/h
Świetny dźwięk silnika kręcącego się do 10.000 obrotów plus świsty i sapnięcia turbiny! Sztywny samochód, lubi zarzucić tyłem na tarkach i innych nierównościach i zaskoczyć tym samym przy dodawaniu gazu w zakręcie. Krótkie przełożenia manualnej skrzyni 5-biegowej sprawiają, że na hamowaniach trzeba błyskawicznie wachlować dźwignią zmiany biegów, co trochę dekoncentruje, jednocześnie świetnie hamuje.
8) BMW M1 Procar
klasa: Grupa 4
moc/waga: 487KM/1100kg
czas: 1:50,843
prędkość na prostej startowej: 270km/h
Jedyny przedstawiciel swojej klasy, przedzielił dwa samochody grupy 5. Cięższy ale i mocniejszy od nich, zawsze stabilny, świetne hamulce, manualna skrzynia o pięciu przełożeniach. Nie mam żadnych uwag, myślę, że gdybym zrobił nim więcej okrążeń to ostatecznie okazałby się szybszy od BMW 320 Turbo, który jest bardziej nerwowy.
9) Ford Zakspeed Capri
klasa: Grupa 5
moc/waga: 409KM/870kg
czas: 1:52,334
prędkość na prostej startowej: 264km/h
Główny mankament to jego 5-biegowa, manualna skrzynia, która niestety jest źle zestopniowana, w połowie prostej startowej dochodziłem do odcięcia na ostatnim biegu i tak trzeba było jechać aż do hamowania, gdyby nie to, zapewne czas byłby bliższy obu modelom BMW, które są wyżej. Lubi zarzucić tyłem przy wciśnięciu gazu w zakręcie, za to dobrze i stabilnie hamuje, nie blokując kół.
10) Caper Monterey StockCar
klasa: Vintage Stock Car
moc/waga: 650KM/1680kg
czas: 1:54,218
prędkość na prostej startowej: 265km/h
Tu także skończyły mi się biegi i część prostej startowej jechałem na odcięciu, skrzynia manualna, 4-biegowa. Pomimo największej w tym zestawieniu masy – nieźle i stabilnie hamuje, niestety dość nieprzewidywalnie zrywa przyczepność tylnych kół podczas dodawania gazu w zakręcie, na dodatek jeśli minimalnie się spóźnimy z kontrą to kończymy tyłem do kierunku jazdy. Problem mogą mieć osoby, które lubią widok zza kierownicy, bo w zasadzie samego toru widać w tym samochodzie bardzo niewiele.
11) Lotus Type 40 Ford
klasa: Historic GT1
moc/waga: 385KM/765kg
czas: 1:54,816
prędkość na prostej startowej: 276km/h
Samochód z dodatku do gry. Bardzo długie biegi w manualnej skrzyni 4-biegowej pozwalają całkiem sprawie się rozpędzać, świetne hamulce jak na epokę z której pochodzi ten samochód. Przy dodawaniu gazu lekko podsterowny, tył nie ucieka prawie nigdy, ogólnie samochód bardzo wiele wybacza, błędy nie kosztują wiele czasu i nie kończą się w trawie. No i tylko spójrzcie na to lusterko
12) Ford MKIV
klasa: Historic GT 1
moc/waga: 494KM/1080kg
czas: 1:55,549
prędkość na prostej startowej: 270km/h
Skrzynia manualna 4-biegowa o bardzo długich przełożeniach, na pierwszym biegu rozpędza się do 140km/h! Niestety niespodziewanie wpada w nadsterowność przy wciśnięciu gazu i przy minimalnie spóźnionej kontrze występuje efekt wahadła niespotykany na taką skalę w innych samochodach więc kończymy w trawie. Do tego ma dość kiepskie hamulce i trzeba hamować wcześniej niż wskazywała by na to jego waga.
13) BMW M3 E30
klasa: Grupa A
moc/waga: 316KM/1040kg
czas: 1:58,782
prędkość na prostej startowej: 257km/h
W tej grupie samochodów jest coś niedopracowanego ze skrzyniami biegów. Otóż można zmieniać biegi bez sprzęgła, łopatkami za kierownicą, ale wtedy takie skrzynie nie występowały, więc wskazywało by na sekwencję. Jednocześnie przy widoku z wnętrza auta wygląda to na skrzynię w układzie H. Nie było by to większym problemem, gdyby nie fakt iż czasami po wciśnięciu łopatki bieg nie zostaje zmieniony na wyższy, dzieje się to głównie blisko maksymalnych obrotów 2 i 3 biegu i podczas redukcji. Trudno powiedzieć czy to celowe działanie twórców gry, czy jakiś błąd. Akurat w BMW zdarzało mi się to najrzadziej, ale się zdarzało.
Co do samego samochodu – nad konkurencją w swojej klasie przewagę robi dobrymi hamulcami, które się nie blokują i auto jest stabilne. Skrzynia 5-biegowa, idealnie zestopniowana na Monzę, na końcu prostej startowej, na ostatnim biegu, silnik był blisko maksymalnych obrotów, ale ich jeszcze nie osiągał. Czasami tył ucieka po wjechaniu na tarki ale jest łatwy do wyprowadzenia z poślizgu.
14) Ford Sierra RS500 Cosworth
klasa: Grupa A
moc/waga: 387KM/1120kg
czas: 1:59,378
prędkość na prostej startowej: 267km/h
Samochód stabilny w każdej sytuacji, niestety problem ze skrzynią biegów występuje częściej niż u konkurentów, zwłaszcza pod koniec 2 biegu. Wtedy trzeba przyhamować, żeby obroty spadły, aby wrzucić trójkę. Nie udało mi się przez to przejechać ani jednego czystego okrążenia, myślę że czas mógłby być dużo lepszy.
15) Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution2 DTM
klasa: Grupa A
moc/waga: 320KM/1060kg
czas: 2:00,565
prędkość na prostej startowej: 250km/h
Dobrze wyważony i stabilny zarówno przy hamowaniu jak i przyspieszaniu. Niestety hamulce się szybko blokują, przez co ciężko jest je wyczuć i hamowałem albo za wcześnie, albo za późno i właśnie na tym elemencie straciłem najwięcej czasu do konkurentów w klasie. Do tego dochodzi skrzynia z taką sama przypadłością – nie zawsze chce zmienić bieg, ale tu jest ona 6-biegowa, jednocześnie jest źle zestopniowana na Monzę i na ostatnim biegu na prostej startowej dochodziłem do odcinki.
16) Aston Martin DBR1/300
klasa: Historic GT2
moc/waga: 254KM/856kg
czas: 2:15,305
prędkość na prostej startowej: 235km/h
Manualna skrzynia 5-biegowa o długich przełożeniach, na Monzy ostatniego biegu nie używałem, miękkie zawieszenie, przy zbyt szybkim wejściu w zakręt nie chce skręcić, natomiast przy dodaniu gazu w zakręcie staje się nadsterowny. Jak na ten rocznik ma całkiem niezłe hamulce.
17) Mercedes-Benz 300SL (W194)
klasa: Historic GT3
moc/waga: 175KM/1060kg
czas: 2:22,410
prędkość na prostej startowej: 217km/h
Samochód bardzo neutralny, nie ucieka ani przód, ani tył, ale hamowanie opiera się głównie na sile woli i cierpliwości w oczekiwaniu na zwolnienie do prawidłowej prędkości. Miałem wrażenie, że po pierwszym, wyjazdowym okrążeniu, kiedy to jeszcze jakoś zwalniał, po hamowaniu po prostej startowej hamulce się ugotowały i potem z każdym zakrętem było już tylko gorzej. Skrzynia manualna, 4-biegowa, bardzo duża różnica pomiędzy 3 i 4 biegiem na pewno nie pomogła w osiąganiu dobrych czasów na takim torze.