Pozostałe współczesne

Zasady testu – każdym z samochodów przejechałem po 3 okrążenia toru Monza GP na suchej nawierzchni (jedno wyjazdowe i dwa pomiarowe – decydował najlepszy czas jednego okrążenia z pomiarowych) w grze Project Cars przy uzyciu kierownicy Logitech G27. Wszelkie wspomagacze jazdy typu ABS, kontrola trakcji czy wirtualna linia przejazdu były powyłączane. W ustawieniach samochodów nic nie zmieniałem.

Wrzuciłem wszystkie samochody ze współczesnych klas turystycznych do jednego zestawienia (oprócz GT3 i GT4), bo wiele z nich tworzy własne, zamknięte klasy, bez możliwości rywalizowania z inną marką.

1) Pagani Zonda R

klasa: GT 1X

moc/waga: 733KM/1185kg

czas: 1:42,676

prędkość osiągnięta na prostej startowej: 304km/h

zondar

Musze przyznać, że tu walka jest trochę nie fair, bo w innej grze z uporem maniaka jeździłem tą wersją Zondy po tym samym torze, co swego czasu zaprowadziło mnie na 7 miejsce w rankingach światowych tamtej gry (co ciekawe miałem tam wówczas czas 1:45,xxx).
Ma jednego konkurenta w klasie, ale moc rozwija bardziej liniowo niż on, przez co jest bardziej przewidywalny po wciśnięciu gazu do oporu i można to zrobić wcześniej w zakręcie niż w modelu RUF. Za to trochę gorzej hamuje, punkty hamowania musiałem sobie wyznaczyć nieco szybciej. Można wcisnąć hamulec do oporu przy dużej prędkości, ale pod koniec hamowania trzeba go trochę odpuścić, bo koła się zablokują (czyli tak jak w rzeczywistości). Skrzynia sterowana łopatkami, 6 biegowa, do której nie mam zastrzeżeń.

2) RUF GT3 SMS-R

klasa: GT 1X

moc/waga: 760KM/1155kg

czas: 1:43,508

prędkość osiągnięta na prostej startowej: 310km/h

rufsmsr

Samochód-potwór, nieprzewidywanie przyspiesza, początkowa podsterowność po dodaniu gazu w zakręcie przechodzi w nagłą nadsterowność. Lubi też zerwać przyczepność na tylnych kołach na 3 biegu, a przy nierównej nawierzchni również na 4. Skrzynia sterowania łopatkami, 6 biegowa. Można bardziej opóźniać hamowania niż w Zondzie. Prędkości na prostych osiągał większe, hamować można później, ale jego nieprzewidywalność nie pozwoliła na wykręcenie lepszego czasu podczas 3 testowych okrążeń.

3) Ford Fusion Stock Car

klasa: Stock Car

moc/waga: 880KM/1497kg

czas: 1:46,610

prędkość osiągnięta na prostej startowej: 294km/h

fusionstock

Idealnie spełnił moje wyobrażenia o amerykańskiej motoryzacji. Nadmiar mocy, niewystarczające hamulce i niechęć do skręcania. Mimo to czas wyszedł całkiem niezły. Na Monzę słabo zestopniowana skrzynia, która jest manualna i ma tylko 4 biegi, na każdej dłuższej prostej dochodziłem do odcięcia zapłonu przy około 280km/h, przy czym samochód nawet na tym odcięciu nadal się rozpędzał i ostatecznie osiągał prędkość około 294km/h. Ogólnie dość stabilny, choć czuć, że nad aerodynamiką nie specjalnie tu pracowano i na nierównościach paraboliki tył potrafi uciekać przy całkiem sporych prędkościach. Może chętniej by skręcał, gdyby większość zakrętów była tylko w lewo ;)

4) Renault Sport R.S.01

klasa: R.S.01 Trophy

moc/waga: 550KM/1144kg

czas: 1:48,901

prędkość osiągnięta na prostej startowej: 277km/h

renaultrs01

Dodany do gry z pakietem innych samochodów Renault tworzy własną klasę i nie ma konkurentów z innych marek. Skrzynia sterowana łopatkami, 7-biegowa. Dość nadsterowny przy dodaniu gazu, zwłaszcza na nierównościach i tarkach, przy spóźnionej kontrze ciężko go wyprowadzić z poślizgu.

5) Mercedes-Benz AMG C-Coupe DTM

klasa: TC3

moc/waga: 462KM/1160kg

czas: 1:49:971

prędkość osiągnięta na prostej startowej: 273km/h

mercamgdtm

Jak dotąd jedyny przedstawiciel współczesnych DTM’ów w Project Cars, a szkoda. Także jedyny z DRS, czyli funkcją „wygaszania” oporu tylnego skrzydła , uruchamianą manualnie guzikiem na kierownicy (o ile sobie tą funkcję ustawicie w opcjach ;) ). Jazda z DRS to ciekawe doświadczenie, wymaga nabrania pewnej wprawy aby go skutecznie wykorzystać i trzeba uważać przy jego uruchamianiu. Pozwala się szybciej rozpędzić na wyższych biegach, ale wciśnięcie go za wcześnie w szybkim zakręcie powoduje utratę docisku tylnych kół i spektakularnego bączka przy 200km/h. Do tego nie wyłącza się po ujęciu gazu, a dopiero po wciśnięciu hamulca. Co do samego samochodu – fantastycznie hamuje pomimo całkiem sporej masy i jest przy tym stabilny, ale ma bardzo sztywne zawieszenie i przy zbyt głębokich cięciach oraz na nierównościach toru czasami tył ucieka przy przyspieszaniu. Skrzynia sterowana łopatkami, 6-biegowa.

6) Ford Falcon FG V8 Supercar

klasa: V8 Supercars

moc/waga: 635KM/1410kg

czas: 1:49:987

prędkość osiągnięta na prostej startowej: 281km/h

fordfalconv8

Przyjemny samochód w prowadzeniu, neutralny i przewidywalny, ale można go wytrącić z równowagi przy agresywnym najeżdżaniu na tarki. Skrzynia sterowana łopatkami, 6-biegowa pozwoliła się rozpędzić do 281km/h na prostej startowej i był to koniec ostatniego biegu. Jedyne zastrzeżenie mam do hamulców – miałem wrażenie że nie radzą sobie z masą tego samochodu i hamują za słabo, nie ma szans na ich zablokowanie nawet przy niskich prędkosciach i droga hamowania była dość długa.

7) Renault Megane Trophy V6

klasa: V6 Megane Trophy

moc/waga: 425KM/998kg

czas: 1:53,684

prędkość osiągnięta na prostej startowej: 263km/h

renaultv6

Kolejny samochód z dodatku Renault, który ma własną klasę w grze, bez rywalizacji z innymi markami. Skrzynia sterowana łopatkami, 6-biegowa idealnie zestrojona na Monzę, 6 bieg wykorzystywałem na prostej startowej prawie do końca. Samochód zachowuje się stabilnie i przewidywalnie, zarówno podczas przyspieszania, jak i hamowania które można dość mocno opóźniać. Jednak jak już się uda go wyprowadzić z równowagi i tył zacznie uciekać to trudno go opanować.

8) BMW 320TC

klasa: TC2

moc/waga: 310KM/1150kg

czas: 2:04,311

prędkość osiągnięta na prostej startowej: 244km/h

bmw320

Samochód z dodatku „Old vs New”. Lubi zaskoczyć nadsterownością w środku zakrętu zwłaszcza jak się wjedzie na tarkę albo inną nierówność. Dobrze hamuje, nie blokuje kół nawet po wciśnięciu pedału hamulca do końca.

9) Renault Clio Cup

klasa: TC1

moc/waga: 219KM/1160kg

czas: 2:10,710

prędkość osiągnięta na prostej startowej: 216km/h

cliocup

Jedyny samochód w tym zestawieniu z napędem na przednie koła, skrzynia sterowana łopatkami, 6-biegowa. Przy odpuszczeniu gazu w zakręcie, albo przy rozpoczęciu skręcania na końcu dohamowania robi się nadsterowny. Miałem wrażenie, że na kierownicy mam luzy i samochód reagował na wszystko z pewnym opóźnieniem, co ciekawe lepszy czas traktując gaz i hamulec zero-jedynkowo, niż jadąc płynnie.

10) Ginetta G40 Junior

klasa: GT5

moc/waga: 104KM/900kg

czas: 2:21,582

prędkość osiągnięta na prostej startowej: 194km/h

ginettag40

Gdy byłem na jednym z trackday’ów na torze w Poznaniu, to jeden z instruktorów opowiadał jak zaczynał przygodę z wyścigami i ścigał się „maluchem”. Jak twierdził – wówczas nauczył się szanować prędkość i jak jej niepotrzebnie nie wytracać. I tak dokładnie jest w przypadku samochodu Ginetta G40 junior, który w grze Project Cars jest wstępem do prawdziwego ścigania w klasach GT – uczy szanowania prędkości. Wszystko dzieje się jakby w zwolnionym tempie, prędkości – jak na samochód wyścigowy i tor Monza są niewielkie, zaś sam samochód zachowuje się neutralnie z drobną skłonnością do nadsterowności przy odpuszczeniu gazu w zakręcie. Ale można to wykorzystać do korygowania toru jazdy, gdy się przesadzi z prędkością wejścia, albo zbyt wczesnym przyspieszeniu. Idealny samochód do nauki. Jedyny w tym zestawieniu samochód z manualną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach.