LMP1
Zasady testu – każdym z samochodów przejechałem po 3 okrążenia toru Monza GP na suchej nawierzchni (jedno wyjazdowe i dwa pomiarowe – decydował najlepszy czas jednego okrążenia z pomiarowych) w grze Project Cars przy uzyciu kierownicy Logitech G27. Wszelkie wspomagacze jazdy typu ABS, kontrola trakcji czy wirtualna linia przejazdu były powyłączane. W ustawieniach samochodów nic nie zmieniałem.
Wszystkie zdjęcia to screeny z gry Project Cars.
Różnice czasowe między samochodami w tej kategorii są minimalne podobnie jak w przypadku klasy LMP2, ale tutaj każdy samochód prowadzi się zupełnie inaczej, inaczej rozwija moc i ma inne „doładowanie”. W tej kategorii poza szybkością na jednym okrążeniu trzeba by było wziąć także pod uwagę zużycie paliwa, bo to samochody do wyścigów długodystansowych gdzie ilość zjazdów do boksu ma bardzo duże znaczenie. Wszystkie samochody mają skrzynie sterowane łopatkami.
1) Marek RP339H
moc/waga: 566KM/900kg
czas: 1:35,338
prędkość osiągnięta na prostej startowej: 291km/h
Samochód wyposażony w 6-biegową skrzynię oraz KERS, który włącza się automatycznie przy wciskaniu gazu do deski. Moc rozwijana jest bardzo liniowo, przy czym samochód jest neutralny i można zaczynać przyspieszanie na wyjściach wcześniej niż u konkurentów. Hamulce blokują się pod koniec mocnych dohamowań.
2) Aston Martin DBR1-2
moc/waga: 670KM/900kg
czas: 1:35,493
prędkość osiągnięta na prostej startowej: 299km/h
Czysta moc z silnika V12, bez wspomagania KERSem, czy turbiną jest rozwijana bardzo liniowo i przewidywalnie. Hamulce także się blokują pod koniec mocnych dohamowań i trzeba hamować nieco wcześniej niż konkurencja, ale to może wynikać także z największych prędkości osiąganych na prostych. Skrzynia 6-biegowa.
3) Audi R18 e-tron quattro
moc/waga: 540KM/870kg
czas: 1:35,496
prędkość osiągnięta na prostej startowej: 286km/h
Najsłabszy samochód ale najlżejszy oraz pierwszy z dwóch dostępnych w tej klasie z napędem na 4 koła. Nie udało mi się zrobić czystego okrążenia przez jego tendencję do nadsterowności przy przyspieszaniu gdy uruchomi się automatyczny KERS, ale jest w nim potencjał na zajęcie pierwszego miejsca, zwłaszcza, że różnice z najszybszymi są minimalne. Ma aż 7 przełożeń, z czego cztery pierwsze są bardzo krótkie i trzeba szybko wciskać manetki, żeby się samemu nie spowolnić na odcięciu.
4) Toyota TS040 Hybrid
moc/waga: 1000KM/870kg
czas: 1:35,710
prędkość osiągnięta na prostej startowej: 285km/h
Jest mocniejszy od konkurentów o około 400KM! Wagę ma taką samą jak Audi, czyli wraz z nim najniższą w zestawieniu, także ma napęd na 4 koła i 7-biegową skrzynię. Wg danych na papierze powinien wygrać z konkurencją z palcem w nosie. Niestety ta moc wynika z mocnego KERSu, który włącza się automatycznie, jego włączenie sprawia często, że samochód zachowuje się nieprzewidywalnie. Zaliczyłem w nim jeden z najbardziej spektakularnych dzwonów podczas testowania wszystkich samochodów dostępnych w grze. Na ostatniej szykanie tył delikatnie uciekł, a gdy chciałem go wyprostować nagle majtnął bez ostrzeżenia w drugą stronę z taką siłą, że nie było żadnych szans na jakąkolwiek reakcje i skończyło się urwanym kołem na bandzie. Natomiast gdy wszystko działa jak należy i jest dobra przyczepność, samochód przyspiesza jak dziki i nie można tego porównać z żadnym z pozostałych samochodów dostępnych w tej klasie. Jestem pewny, że przy większej ilości czasu spędzonej za jego kierownicą, można kręcić zdecydowanie lepsze czasy jednego okrążenia niż konkurencja, ale jazda nim w wyścigu długodystansowym będzie strasznie męcząca i utrata koncentracji prawdopodobne zakończy się w bandzie.
5) Audi R18 TDI
moc/waga: 612KM/900kg
czas: 1:35,802
prędkość osiągnięta na prostej startowej: 294km/h
Poprzednie wcielenie samochodu klasy LMP1 od Audi. W tej wersji z napędem na tył, skrzynią 6-biegową i silnikiem TDI, który nie kręci się tak wysoko jak we wszystkich innych wyścigówkach, więc do dźwięku i momentu wrzucenia wyższego biegu trzeba się trochę przyzwyczaić. Hamulce blokują się pod koniec dohamowań więc trzeba je odpuszczać i zarazem trochę wcześniej zaczynać hamowania. Z gazem też trzeba się obchodzić delikatniej, bo staje się nadsterowny przy wciśnięciu do deski, ale jest to dość przewidywalne i z reguły nie kończy się bączkiem.
6) RWD P30 LMP1
moc/waga: 577KM/900kg
czas: 1:36,781
prędkość osiągnięta na prostej startowej: 296km/h
W moim odczuciu najgorszy czas wynika ze sposobu w jaki oddaje moc. Samochód jest wyposażony w słaby KERS i mocną turbinę, ale włącza się ona zbyt późno i w momencie dodania gazu na wyjściach z zakrętów przez chwilę niewiele się dzieje. Taka turbodziura występowała tylko w historycznych turbodoładowanych jednostkach. Podsumowanie tego opóźnienia na każdym z zakrętów daje czas gorszy od poprzedzającego samochodu prawie o sekundę.