Road C1

Zasady testu – każdym z samochodów przejechałem po 3 okrążenia toru Monza GP na suchej nawierzchni (jedno wyjazdowe i dwa pomiarowe – decydował najlepszy czas jednego okrążenia z pomiarowych) w grze Project Cars przy uzyciu kierownicy Logitech G27. Wszelkie wspomagacze jazdy typu ABS, kontrola trakcji czy wirtualna linia przejazdu były powyłączane. W ustawieniach samochodów nic nie zmieniałem.

Zdaję sobie sprawę, że każde z tych okrążeń można poprawić o kilka sekund jeżdżąc więcej danym samochodem, a kolejne kilka dostosowując jego ustawienia pod tor i pod siebie, jednak celowo tego nie robiłem, bo chodziło mi o sprawdzenie jaki czas jestem w stanie osiągnąć, bez wjeżdżania się w dany model, a tym samym na ile jest on przyjazny dla nowego kierowcy. Poniżej zestawienie czasów i kilka uwag na temat każdego samochodu z kategorii „Road D” i Road C2″. Wszystkie zdjęcia to screeny z gry Project Cars.

ROAD C1

 

1) Mitsubishi Lancer Evolution X FQ400

moc/waga: 404KM/1640kg

czas: 2:03,768

evoX

Zdeklasował konkurencje w klasie robiąc bez problemu czas o prawie 3s lepszy od pozostałych, prowadził się świetnie, neutralny i stabilny praktycznie w każdej sytuacji. Z racji dużej masy trzeba hamować nieco wcześniej, ale hamuje bardzo stabilnie w przeciwieństwie do swoich poprzedników dostępnych w grze tj. Evo VI i IX. Manualna skrzynia o pięciu przełożeniach (pozostałe samochody w klasie mają co najmniej sześć biegów) jest tak zestopniowana, że pierwsze cztery biegi są dość krótkie, a potem następuje spora  różnica między czwartym, a piątym biegiem i obroty dużo bardziej spadają, ale nie ma przy tym problemu z dynamiką i na prostej startowej osiągałem ponad 250km/h. Napęd na 4 koła.

2) Mitsubishi Lancer Evolution IX FQ360

moc/waga: 366/1400kg

czas: 2:06,608

evoIX

W pewnym stopniu przejął wadę wcześniejszego modelu dostępnego w grze tj. Evo VI i czasami tył ucieka na hamowaniach (ale w zdecydowanie mniejszym stopniu), do tego zauważalna jest podsterowność przy wciśnięciu pełnego gazu w środku zakrętu. Te drobne wady przełożyły się na gorszy czas od nowszego wcielenia tego modelu. Nie pomogła nawet 6 biegowa manualna skrzynia biegów, prędkość osiągana na prostej startowej była tylko trochę niższa niż w Evo X i wynosiła 248km/h, napęd oczywiście także na 4 koła.

3) Mercedes A45 AMG

moc/waga: 360KM/1635kg

czas: 2:08,074

mercedesa45

Największą bolączką tego modelu jest to co powinno być jego atutem – skrzynia biegów, która ma aż 7 przełożeń i jest sterowana łopatkami zza kierownicy (jedyna skrzynia sterowana łopatkami w tej klasie). Niestety przełożenia są tak dziwnie zestopniowane, że pierwsze trzy biegi trzeba przerzucać błyskawicznie, a potem, pomiędzy 3 a 4 biegiem jest taka dziura, jakbym zamiast 4 przeskoczył o dwa biegi w górę, przez co silnik wypada ze swoich optymalnych obrotów i mam wrażenie, że samochód jest przez chwile zamulony. W dodatku na Monzy, która jest przecież szybkim torem wystarczało mi tylko 5 przełożeń i kolejnych już nie było sensu wrzucać. Na prostej startowej osiągałem 245km/h. Poza tym samochód bardzo stabilny na hamowaniach, można wcisnąc hamulec do końca i nie blokuje kół, ale lubi zarzucić tyłem po odpuszczeniu gazu w zakręcie. Podobnie jak dwa pierwsze miejsca w tej klasie – napęd na 4 koła.

4) BMW 1 M-Coupe

moc/waga: 342KM/1610kg

czas: 2:08,721

bmw1m

Jedyny samochód w tej klasie z napędem na tylne koła, ma dość mocy, żeby zarzucić tyłem przy pomocy gazu w zakręcie, ale łatwo jest go wyprowadzić z poślizgu. Natomiast jeśli się nie przesadza to jest stabilny i neutralny. Hamulce lubią się zablokować przy pełnym wciśnięciu i na to trzeba uważać. Skrzynia manualna, o sześciu przełożeniach (i znowu na tym torze wystarczało mi ich tylko pięć), w sumie nie do końca jestem w stanie powiedzieć dlaczego wypadł tak nisko w tym zestawieniu, jeździło mi się dobrze, ale jakoś nie udało mi się wykręcić lepszego czasu w trakcie przejazdu założonych trzech okrążeń.

5) Renault Megane RS275

moc/waga: 275KM/1297kg

czas: 2:09,964

megarners275

Kolejny samochód, który trochę na siłę został umieszczony w danej klasie w grze. Stanowczo za słaby, żeby powalczyć z konkurencją (275KM na przedniej osi vs 404KM w Evo?) i mimo mojego zamiłowania do takiego napędu nie udało się nic lepszego pojechać. Jako przykład dodam jeszcze prędkość na prostej startowej – udało mi się uzyskać 225km/h, podczas gdy konkurencja jeździła tam co najmniej 240km/h. Bardziej by pasował do klasy Road C2, ale tam już producent gry umieścił Megane RS265. Pomijając moc silnika – samochód blokuje koła na mocnych dohamowaniach i ciężko jest przez to wykorzystać jego atut czyli najniższą wagę w tej klasie. Więcej uwag nie mam, prowadził się stabilnie. Czas zrobiłem nieco lepszy niż Focusem w klasie C2, którego prowadziło mi się rewelacyjnie, a który jest mocniejszy od Megane – to kolejny przykład, że ten samochód powinien był trafić do kategorii C2.