Road C2, D

Zasady testu – każdym z samochodów przejechałem po 3 okrążenia toru Monza GP na suchej nawierzchni (jedno wyjazdowe i dwa pomiarowe – decydował najlepszy czas jednego okrążenia z pomiarowych) w grze Project Cars przy uzyciu kierownicy Logitech G27. Wszelkie wspomagacze jazdy typu ABS, kontrola trakcji czy wirtualna linia przejazdu były powyłączane. W ustawieniach samochodów nic nie zmieniałem.

Zdaję sobie sprawę, że każde z tych okrążeń można poprawić o kilka sekund jeżdżąc więcej danym samochodem, a kolejne kilka dostosowując jego ustawienia pod tor i pod siebie, jednak celowo tego nie robiłem, bo chodziło mi o sprawdzenie jaki czas jestem w stanie osiągnąć, bez wjeżdżania się w dany model, a tym samym na ile jest on przyjazny dla nowego kierowcy. Poniżej zestawienie czasów i kilka uwag na temat każdego samochodu z kategorii „Road D” i Road C2″. Wszystkie zdjęcia to screeny z gry Project Cars.

ROAD C2

 

1) Ford Focus RS

moc/waga: 303KM/1540kg

czas: 2:10,564

FocusRS

Największa moc w klasie, ale też największa masa. Neutralny i stabilny w każdej sytuacji, zarówno na hamowaniach z dużej jak i małej prędkości, można odpuszczać i dodawać gazu w środku zakrętu bez większych konsekwencji, hamulce można wcisnąć do końca i koła się nie blokują. Jeździło mi się  nim najlepiej ze wszystkich samochodów w opisywanych tu klasach, do tego napęd na przód, do którego jestem przyzwyczajony w realnym życiu sprawił, że osiągnięty czas był poza zasięgiem konkurencji. Do tego używałem tylko 5 z 6 dostępnych biegów, gdyż na tym torze udało mi się osiągnąć prędkość 230km/h i nie było przy tym potrzeby wrzucania tego ostatniego biegu.

2) Renault Megane RS265

moc/waga: 267KM/1480kg

czas: 2:12,802

Megane265

Kolejny i zarazem ostatni „przednionapędowiec” w tym zestawieniu, czas gorszy od Focusa wynika głównie z nerwowości na hamowaniach z dużej prędkości: koła się blokowały, tył uciekał, więc trzeba było hamować wcześniej i delikatniej. Do tego miałem wrażenie, że jest za mało mocy po wrzuceniu 4 i 5 biegu. Tu także nie udało mi się rozpędzić do takiej prędkości, aby była potrzeba wrzucania „szóstki”. Na prostej startowej osiągałem 225km/h.

3) Mitsubishi Lancer Evolution VI TME

moc/waga: 280KM/1365kg

czas: 2:12,997

EvoVI

Jeden z nielicznych samochodów w tej grze z napędem na 4 koła. Biorąc pod uwagę parametry typu stosunek mocy do wagi, powinien być szybszy od Megane, ale mi osobiście nie pasowało jego zachowanie, zawieszenie było za miękkie (w końcu ma bardziej rajdowy rodowód niż wyścigowy), chętnie stawał bokiem przy odpuszczeniu gazu w zakręcie, ale było to łatwe do opanowania. Niestety koszmarnie się zachowywał na hamowaniach, tył uciekał praktycznie za każdym razem, trzeba było bardzo uważać przy wciskaniu hamulca, więc i hamować wcześniej. Jedyny w tej klasie z 5 biegową skrzynią.

4) Audi A1 Quattro

moc/waga: 256KM/1465kg

czas: 2:14,362

Audia1

Kolejny samochód z napędem na wszystkie koła, ale zachowuje się zupełnie inaczej od Lancera. Bardzo stabilny na hamowaniach z każdej prędkości, zarazem bardzo podsterowny przy dodawaniu gazu w zakręcie, trzeba go było dodawać delikatniej i nieco później niż w pozostałych samochodach, co się przekładało na prędkości na końcu każdej z prostych, których na Monzy nie brakuje, stąd czas najgorszy w klasie. Jako przykład podam prostą startową, gdzie moja prędkość ledwo przekraczała 220km/h. Szósty bieg podobnie jak w pierwszych dwóch samochodach był bezużyteczny.

ROAD D

1) Toyota 86, Toyota GT86, Scion FR-S

moc/waga: 197KM/1213kg

czas: 2:20,393 (1:18,903)

Scironfrs Toyota86 gt86

Z bliżej nieokreślonych powodów producent gry postanowił dać dokładnie ten sam samochód pod trzeba różnymi nazwami (wiem, że w rzeczywistości model ten występuje ze znaczkiem Toyoty i Subaru). Do tego nie było zbyt dużej konkurencji w klasie „Road D”, a w zasadzie nie było jej wcale, bo Caterham 7 mi tu zupełnie nie pasuje. Tak czy inaczej – samochód łatwy w prowadzeniu, jeśli nie chcemy to nie wpada w nadsterowność, podsterowność praktycznie nie występuje, hamowania też nie sa problemem, nie blokuje kół, nie myszkuje. Skrzynia manualna, 6 biegowa, ostatniego biegu używałem jedynie na prostej startowej gdzie rozpędzałem się do 210km/h, w pozostałej części toru nie było takiej potrzeby. Ponieważ zgodnie z przyjętymi przeze mnie zasadami, każdym z samochodów robiłem po trzy okrążenia toru, a jest to w zasadzie ten sam samochód to można przyjąć, że zrobiłem nim łącznie 9 okrążeń, stąd podałem dwa czasy – pierwszy to czas osiągnięty przy pierwszym podejściu, w nawiasie – czas tego ostatniego, dziewiątego okrążenia. To właśnie obrazuje, jaką różnicę robi „wjeżdżenie” się w dany model przez kilka okrążeń, nawet tak przyjazny użytkownikowi.

2) Caterham 7 Classic

moc/waga: 105KM/605kg

czas: 2:32,838

Caterham7c

Jak wspomniałem wyżej – samochód zupełnie nie pasuje do Toyoty w tej samej klasie i chyba twórcy gry go tu umieścili, bo nie było już żadnej niższej kategorii. Ewentualnie jest to samochód który się sprawdzi na krótkich i krętych torach, a nie w „świątyni prędkości” jak nazywana jest Monza. Samochód łatwo wprowadzić w nadsterowność w każdym zakręcie, z tym że nie wynika ona z nadmiaru mocy (której tu szczerze mówiąc brakuje), a z balansu samochodu. Jednocześnie łatwo go z niej wyprowadzić. Z racji małej masy i stosunkowo niewielkich prędkości osiąganych na końcach prostych (na prostej startowej osiągnąłem 177km/h bez wrzucania piątego biegu) można bardzo opóźniać hamowania, a nawet jak zahamuje się zbyt późno i w zakręt wejdzie się ze szczyptą desperacji na zblokowanych kołach, to samochód delikatnie zarzuci tyłem i po początkowej fazie poślizgu, gdy prędkość spadnie do tej właściwej dla zakrętu – można go ładnie wyprowadzić i pojechać dalej bez zwiedzania „zielonego”.